Autobazar Arho recenze vozidel
Rozumím
Používáním web autobazaru ARHO souhlasíte s tím, že k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a cílení reklam používáme soubory cookie.

Autobazar Arho recenze vozidel Logo Autobazar ARHO


Jaguar XKR-S

Vloženo: 17.02.2012 Změna: 19.11.2012 15:11 Diskuze: 0

Po dlouhých desetiletích tradičních sedanů jako XJ nebo S-Type by bylo snadné zapomenout, že Jaguar kdysi vyráběl opravdová sportovní auta. Koneckonců takový E-Type nebyl ničím menším než Veyronem své doby. Je zvláštní ironie, že velký návrat do formmy prožívá „šelma z Coventry“ až pod křídly indického koncernu Tata, který si v našich končinách spojujeme se supelevným supermini Nano. Komu jako důkaz znovunalezeného sportovního ducha Jaguaru nestačila neortodoxní limuzína XJ ani dramatický koncept C-X75 (který má namířeno do sériové výroby), dostává nyní ke zvážení argument zatím nejpřímočařejší.

Nabídka podobných vozů

V nabídce našeho autobazaru se auto této značky nenachází.
Prosíme kontaktujte prodejce.

Jaguar XKR-S je možná „jen“ variace na existující model, ale svojí estetikou, dynamikou i osobností míří do teritoria, kde byl Jaguar přinejmenším dvacet let jen vzácným hostem: na závodní okruh. Tatam je decentní elegance standardního XK i umírněný atletismus verze XKR. Karbonový přední splitter, velké křídlo ze stejného materiálu na zádi a dramaticky tvarované aerodynamické doplňky všude po karoserii dodávají původně distingovanému kupé novou dávku vizuální brutality – a vedle toho snižují celkový vztlak o 26 procent. Tohle auto chce očividně patřit spíš do boxové uličky než do Pařížské ulice, přestože sytě pastelový odstín, určený speciálně pro XKR-S, se oficiálně jmenuje French Racing Blue. Na dlážděném hotelovém parkovišti luxusního hotelového resortu v portugalském Algarve, kam Jaguar pozval vybraná evropská média (autoweb.cz byl přítomen jako jediný internetový magazín z ČR) na seznamovací jízdy, působí takto dramatické výrazové prostředky zprvu až teatrálně. Za volantem ale brzy pochopíte, že místo úředníka ve sportovní soupravě máte tu čest s nefalšovaným atletem. Kompresorem přeplňovaný vidlicový osmiválec 5,0 l pod kapotou Jaguaru XKR rozhodně netrpí krátkým dechem, ale volnější výfuková soustava spolu s novým programem řídicí jednotky mu v této reinkarnaci pomohly k ještě impozantnějším parametrům.

Výkon 550 koní a točivý moment 680 newtonmetrů jsou i dnes čísla hodná skutečného supersportu! Oproti XKR sedí verze R-S o deset milimetrů blíž k zemi na tužších pružinách (o 28 procent vpředu, o 32 % vzadu) a dvacetipalcová kola Vulcan znamenají pokles neodpružené hmotnosti o 4,8 kg. Softwarové změny nezaujmou při četbě tiskových podkladů tak jako nové „železo“, ale jak se máme co nevidět přesvědčit na nádherných horských silnicích i ve zrádných zatáčkách supermoderního závodního okruhu Portimao, pro jedinečný dynamický charakter vozu Jaguar XKR-S jsou právě ony možná rozhodující. Adaptivní tlumiče pérování, elektronický stabilizační program DSC a především aktivní, elektronicky řízený samosvorný diferenciál dostaly nový „rozum“, v jehož synapsích z jedniček a nul by mělo být skryto více pochopení pro tvrdé jezdecké nasazení. Programátoři Jaguaru si s tímto modelem vůbec vyhráli. Jakmile zaujmete správnou pozici v anatomicky „ušatých“, ale přesto všestranně elektronicky seřiditelných sedačkách a stisknete tlačítko na černě lakované středové konzole, ožije velký motor s tak divadelním zaburácením, za jaké by se nestyděli ani u Ferrari. Otáčky na zlomek sekundy vystřelí až ke dvěma tisícům, než se osm pístů usadí v nijak hutném, ale nad očekávání pronikavém volnoběhu.

Motor

Osmiválcový motor nehřmí jako počítačem vycizelované výfuky Mercedesů AMG, ani neječí jako Ferrari s plochou klikovou hřídelí. Burácí syrovým, divošským rykem staré Corvette, od které se ale liší nezřízenou chutí do života ve druhé polovině otáčkoměrru a reakce na plyn je téměř stejně řízná jako u atmosférických motorů. Zatímco u dřívějších přeplňovaných osmiválců Jaguaru byl zvuk motoru často přehlušen hvízdáním kompresoru, tady si dal vývojový tým záležet, aby osmiválec řval co nejvíc „atmosféricky“. Při dynamickém režimu, který zapínáte tlačítkem se symbolem šachovnicové vlajky vedle voliče převodovky, ponechává řídící jednotka ventily ve výfukovém potrubí otevřené, a prásknutí automatického meziplynu, následované zabubláním nespáleného benzínu ve výfucích, je v tichých horských údolích slyšet na kilometry daleko.