Autobazar Arho recenze vozidel Autobazar ARHO


Mercedes-Benz C320 4Matic - 2003

Vloženo: 19.02.2012 Změna: 19.11.2012 15:16 Diskuze: 0

Verze 4Matic je zatím nabízena pouze s benzínovými motory o zdvihových objemech 2,6 (C240) a 3,2 litru (C320). Mezinápravový diferenciál dělí výkon mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60, což vozu zaručuje "klasické" jízdní vlastnosti, jako u oostatních mercedesů s pohonem zadní nápravy. Pohon 4Matic se dodává za příplatek 75 tisíc korun. Již pouhé zamyšlení nad tím, co přináší spojení image značky, dynamického designu karosérie s výraznou klínovitou linií, širokého uplatnění elektronických systémů, rozmanitých výbav, výkonného motoru a pohonu všech kol, dává jistou představu o vlastnostech a schopnostech tohoto vozu.

Ty jsme měli možnost ověřit během pětidenního testu, kdy jsme s C320 4Matic najezdili více než 1600 kilometrů v různých provozních podmínkách od městského provozu, přes jízdu mimo obec a po dálnicích, až po jízdu v horských oblastech s dlouhým stoupáním a klesáním a častými rozmary počasí. Podíváme-li na testovaný vůz, jistě nás vedle ladných designérských křivek zaujme kombinace modrofialové metalické barvy a šedého provedení interiéru. Tato kombinace se nemusí každému líbit, přesto působí na okolí jako magnet. Což lze ovšem říci i o znaku na kapotě, který si bohužel dokážeme představit jako trofej některého "sběratele". Po nastoupení nás přivítá v šedé kůži, látkách a plastu provedený interiér, což je sice velmi elegantní, ale současně nepraktické. Kvalitní sedadla jsou svým tvarem výborně přizpůsobena lidskému tělu, jsou potažena na dotek příjemnou kůží a přední jsou navíc elektricky vyhřívaná, což v zimě potěší. Prostor vepředu nabízí dostatek místa pro pohodlné cestování a v kombinaci s mohutnou přístrojovou deskou přináší pocit jízdy ve větším voze. Polohu předních sedadel lze nastavovat kombinovaným způsobem, kdy pohyb vpřed-vzad je nutné vykonat mechanicky, výškově a sklon opěradla sedadla lze nastavit elektricky. Místo pro kolena na zadních sedadlech je omezeno především nastavením sedadel vpředu, místo pro hlavy cestujících je dostačující.

Všechny důležité ovladače jsou přehledně umístěny a z místa řidiče jsou dobře dostupné. Klasické madlo parkovací brzdy je nahrazeno, jak je již tradicí u vozů Mercedes, malým pedálem v levé části pedálové oblasti a táhlem pro odjištění parkovací brzdy vlevo pod volantem. Po zasunutí plastového klíčku do zapalování a otočení do předstartovní polohy se rozsvítí informační displej uprostřed přístrojového panelu, který pomocí tlačítek na multifunkčním volantu informuje o řadě parametrů vozidla (informace z palubního počítače - dojezd, průměrná rychlost a spotřeba, venkovní teplota, teplota chladicí kapaliny, servisní intervaly, ujeté kilometry, atd.). Displej obklopuje rozměrný rychloměr, který po stranách doplňuje poměrně malý otáčkoměr a palivoměr. Autorádio, ovládání ventilace a klimatizace a některé další potřebné ovladače jsou soustředěny na středové konzoli. Ještě než vyjedeme, věnujme několik slov k zavazadlovému prostoru a variabilitě interiéru. Zavazadlový prostor nabízí solidní objem 455 litrů, což je hodnota srovnatelná s konkurenčními vozy. Zvětšení zavazadlového prostoru je možné díky sklopení zadních opěradel. Nezanedbatelnou výhodou "céčka" je možnost otevření víka zavazadlového prostoru pomocí dálkového ovládání nebo tlačítka u řidiče. Nejde jen o obvyklé odjištění zámku, ale o skutečné vyklopení víka, takže se jej při otevření není nutné vůbec dotknout.

Jízda

Po nastartování mnohé překvapí kultivovaný chod motoru, z jehož zvuku pozná pozorný pozorovatel vně vozu, že se jedná o šestiválec. Z objemu 3,2 litru tento šestiválec s tříventilovou technikou dává výkon 160 kW a točivý moment 310 Nm v rozmezí 3000--4600 otáček. Pro tento motor je typický široký rozsah otáček, který umožňuje jízdu již při 1200 otáčkách a lze jít až těsně pod 6000 ot/min. Řízení vozu je za všech jízdních režimů příjemné a to zejména díky silnému věnci volantu a optimálně tuhému posilovači. Při manévrování a parkování je výhled z vozu vpřed mírně omezen z důvodu široké kapoty, výhled vzad je díky vyšší zadní části omezen více. Zde proto vynikne funkce parkovacího systému, který upozorňuje na překážky před a za vozem nejen akusticky, ale také graficky. Bohužel jsme se nemohli zbavit dojmu, že zejména výškový úhel čidel je nedostačující a že nedokáží zachytit výše položenou překážku. Na volných silnicích, kdy je možné plně využít výkonový potenciál motoru, si "céčko" počíná sebejistě, což je dáno velmi dobrými dynamickými a jízdními vlastnostmi.

Jak již bylo uvedeno, motor se chová kultivovaně a ochotně reaguje na sešlápnutí plynového pedálu. Akcelerační schopnosti vozu se nejvíce projeví v okamžiku, kdy otáčky motoru překročí 3000 ot/min. Své kvality motor prokázal i při "výstupu" do nadmořské výšky téměř 2000 metrů, který zvládl bez problémů. V některých situacích se ovšem projevil nevhodný okamžik řazení automatické převodovky, která tak nedokázala vždy přesně reagovat na konkrétní jízdní režim. Mercedes C320 4Matic má tendenci zrychlovat i při rychlostech nad 150 km/h a hravě překročí rychlost 220 km/h, což je hodnota, kterou na našich silnicích využijí ztěží i ti nejotrlejší řidiči. Maximální rychlost tohoto "céčka" je pak 241 km/h. Ostatně za velmi dobré až výborné lze hodnotit jízdní vlastnosti v celém rozsahu provozních rychlostí, což je dáno kvalitním podvozkem, který dobře pohlcuje nerovnosti, vynikajícím odpružením a samozřejmě pohonem všech kol. "Čtyřkolka" s trojcípou hvězdou tak bez problému zvládá i jízdu na horších površích, rychlé průjezdy zatáčkami, prudké změny směru jízdy a dokázala si poradit i s rozmary počasí, kdy se suchá vozovka proměnila nejdříve mokrou, poté sněhem pokrytou a ve finále i na částečně zledovatělou. Za této situace ovšem bylo nutné ubrat také z osobního temperamentu a nespoléhat na to, jak se elektronika podvozku a pohon 4x4 se vzniklou situací vypořádá. Při všech jízdních režimech a situacích neutrpěl ani jízdní komfort, který občas narušuje pouze hlučnější chod motoru při vyšších otáčkách.

Během testu se potvrdila také dobrá účinnost brzd, které bez viditelných změn zvládaly i intenzivní brzdění při dlouhém klesání. U motoru o zdvihovém objemu 3,2 litru, ve spojení s automatikou a pohonem 4x4 lze očekávat dvoucifernou hodnotu kombinované spotřeby, což se také potvrdilo. V městském provozu není spotřeba okolo 16-17 litrů na 100 km neobvyklá. O něco nižší spotřeby, okolo 13-14 litrů si C320 4Matic vezme při rychlejší jízdě mimo obec. Naopak při jízdě na delší vzdálenost rychlostí 130 km/h nastavenou na tempomatu dokáže "tato čtyřkolka" jet těsně pod hranicí 9 litrů benzinu na 100 km. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 11,3 l/100 km, realita je tedy v průměru zhruba o 2-3 litry výše. Mercedes-Benz C320 4Matic je automobilem vhodným pro ty, kteří nechtějí nebo nepotřebují větší automobil, přestože by za cenu tohoto vozu nebylo problém pořídit "éčko" s bohatou výbavou. Je pro ty, kteří dávají přednost větší dynamičnosti menšího a lehčího vozu v kombinaci s výbornými jízdními vlastnostmi podepřené pohonem všech kol. Kvalita zpracování a bezpečnostní výbavy je na nejvyšší úrovni. Všechny tyto výhody si však výrobce nechá dobře zaplatit. Náš autobazar tento vůz doporučuje, bohužel není moc často v nabídce, protože majitelé těchto vozů se s nimi neradi loučí.