Autobazar Arho recenze vozidel Autobazar ARHO


Opel Astra H od 2004

Vloženo: 20.02.2012 Změna: 19.11.2012 15:20 Diskuze: 0

Opel Astra třetí generace (H), byl stejně jako jeho předchůdci namířen proti Volkswagenu Golf, což vyžadovalo ve své době špičkovou techniku a vysokou kvalitu. Na německém trhu je Astra věčně druhá, na svého úhlavního rivala z Wolfsburgu v prodejích nestačí, ba naopak, dosahuje sotva poloviny. Za 18 let soubojů jej porazila jednou jedinkrát – v prosinci 1997, to však byla ještě první generace F. V celoevropských registracích tak jednoznačný výsledek neplatí. Co se kvality a spolehlivosti popisované třetí řady H týče, podařilo se Astře zbavit se neduhů svých předchůdců F a G a napravit jejich nepříliš lichotivou pověst.

Výstavní premiéru mělo háčko spolu s Golfem V na IAA ve Frankfurtu 2003, do prodejen ovšem dorazilo až zkraje následujícího roku, výroba se totiž rozběhla teprve v lednu 2004. Paleta zážehových motorů zpočátku začínala čtrnáctistovkou s výkonem 66 kW, tu doplňovala šestnáctistovka se 77 kW. Osmnáctistovka měla 92 kW, vrcholem byly přeplňované dvoulitry se 125 a 147 kW. Turbodiesely CDTi měly objem 1,7 litru a výkon 59, respektive 74 kW, v nabídce byly ovšem i větší 1,9 CDTi s 88 a 110 kW. Astra H existuje v nepřeberném množství karosářských variant. K pětidveřovému hatchbacku (již bez náznaku stupňovité zádě, jakou měla předchozí generace G) přibyla v roce 2004 verze kombi, tradičně pod označením Caravan. Představila se v květnu v Madridu a prodávala se od září. Třídveřové provedení GTC se objevilo tentýž rok na autosalonu v Paříži. Sportovně pojatá verze, která vycházela ze studie GTC Genéve ze Ženevy 2003, se začala prodávat až v roce 2005. Tehdy přibyly také nové turbodiesely – malý 1,3 CDTi (66 kW) doplnila nejslabší verze agregátu 1,9 CDTi se 74 kW, která znamenala konec pro 1,7 CTDI (59 kW). Premiéru měla i nekompromisní sportovní varianta OPC, a to na jaře v Ženevě. Vývojáři v Opel Performance Center se opravdu vyřádili a dvoulitrový turbomotor naladili na 176 kW. Tento výkon byl tedy více než dostatečný, motor měl přesně takový zvuk, který byste od přeplňovaného motoru očekávali. Přední anatomická sedadla navíc dodal specialista nad jiné povolaný – Recaro.

Ostré provedení tentokrát vycházelo jen ze třídveřové verze, předchozí generace se vyráběla také jako kombi a kabriolet . Otevřená Astra na rozdíl od géčka tentokrát chyběla, stejně jako kupé. Ty v roce 2006 nahradila jediná verze TwinTop, v současnosti módní kupé-kabrio se skládací pevnou střechou (představila se již ve Frankfurtu 2005). Pod kapoty se v téže době dostal také nový benzinový motor 1,4 litru, opět s výkonem 66 kW, který měl rozvody poháněné bezúdržbovým řetězem. Starší verze totiž používala ozubený řemen, který se měnil po 90.000 km. Sedan si tentokrát dal načas, představil se až v listopadu 2006 v Istanbulu a byl předzvěstí drobných designových změn, které přišly na začátku roku 2007. U nás se varianta se stupňovitou zádí začala prodávat až o skoro rok později, v září 2007. Facelift se prakticky nedotkl verzí TwinTop a GTC, pětidveřové hatchbacky a kombi měly decentní úpravy na masce chladiče a předním nárazníku, u pětidveřového provedení byla také pozměněna grafika jinak originálních zadních světel. Základní zážehová jednotka 1,4 (66 kW) v nabídce zůstala, stejně jako 1,6 (77 kW), přibyly ovšem další varianty šestnáctistovky – nepřeplňovaná s 85 kW a přeplňovaná se 132 kW, ta nahradila slabší dvoulitr s turbodmychadlem. Osmnáctistovka posílila na 103 kW, motor 2,0 Turbo (147 kW) se do Astry montoval i nadále, verze OPC měla dle firemních údajů o 1 kW více než dříve, tedy 177 kW. Mezi diesely se objevil 1,7 CDTi s 81 kW, který nahradil motor 1,7 CDTi (74 kW). Jinak zůstalo vše při starém, tedy 1,3 CDTi (66 kW), ovšem sériově s filtrem pevných částic a 1,9 CDTi ve třech výkonových variantách – 74, 88 a 110 kW. Oficiální fotografie nástupce již známe, byť pouze v pětidveřové verzi. Představí se zřejmě na podzim ve Frankfurtu. Zda Opel zachová modelovou politiku předchůdců a přesune produkci předchozího provedení do polských Gliwic (Astra G se tu stále vyrábí!), není dosud jasné. Ale není ani vyloučeno, že se Astry Classic III dočkáme.

Specifikace

Astra třetí generace má bezesporu elegantní design, zejména pokud hovoříme o třídveřovém GTC a pětidveřovém hatchbacku), hranatější tvar zadní části střechy u kombi přece jen tolik oku nelahodí. Kombi je ovšem poměrně vyhledávané, zejména díky zavazaadelníku o objemu 500 l. Vzácný TwinTop je na svou kategorii poměrně pohledný, problematickou část, tedy záď vozu, se designérům podařilo vyřešit se ctí. Plusem jsou také dobré jízdní vlastnosti, auto jede jako po kolejích, ale nerovnosti přitom zdárně překonává a to nemá víceprvkovou zadní nápravu. Zčásti je to díky karoserii, která disponuje vysokou tuhostí, konstruktérům se podařilo najít ten správný kompromis i v naladění podvozku. Palubní deska je vyrobena z kvalitních materiálů, oživuje ji stříbrný (případně šedý nebo černý) dekor a zbavila se strohosti předchůdce, jehož interiér nevypadal příliš moderně už při představení v roce 1997. Sedadla generace H nejsou již přehnaně tvrdá jako v géčku a cestující na nich nebudou nijak strádat. Nabídka prostoru je dostačující i vzhledem k hlavnímu konkurentovi, tedy pětkovému Golfu. Ani pasažéři na zadních sedadlech verze GTC si nebudou stěžovat na nedostatek místa. Důležitý je údaj o rozvoru – kombi a sedan jsou totiž na prodloužené platformě hatchbacků! Zavazadelník pětidveřového hatchbacku má průměrný objem 350 l, třídveřového o 10 l méně. Hodně ojetin na trhu má bohatou výbavu – kromě dnes již běžných položek typu elektricky ovládaných oken, dálkového centrálního zamykání, autorádia s CD, či klimatizace lze najít i vozy s příplatkovými samonatáčecími světlomety, tempomatem, podvozkem IDS Plus s elektronickým nastavením tuhosti tlumičů, při troše štěstí narazíme i na vůz s integrovaným navigačním systémem.

Zážehové agregáty jsou poměrně živé, a to včetně základního motoru 1,4 (66 kW), který bude spořivým motoristům jistě stačit, je kultivovaný a má nízkou spotřebu. Doporučujeme ale spíše šestnáctistovky (s tou se dá při troše cviku jezdit i pod 6 l/100 km) a osmnáctistovky. Z dieselů se nejvíce povedly největší CDTi s objemem 1,9 litru, které pocházejí ze spolupráce GM a Fiatu. Jsou tiché a má-li řidič lehkou nohu, spotřeba 5-6 l/100 km je úplně běžná. Milovníkům sportovní jízdy nelze říci nic jiného, než Hledejte OPC!, tato verze je skutečně vydařená, příliš komfortu ale od jejich podvozků nečekejte. Zájemce o Astru potěší i ceny ojetin, které jsou příznivé. Ač za pětkovým Golfem v ničem výrazně nezaostává a například prostorem uvnitř jej v některých mírách dokonce předčí, je levnější. Jejím výrazným kladem je provozní spolehlivost. Uživatelům moje.auto.cz dále vyhovuje malý poloměr otáčení, v interiéru pak potěší snadné ovládání audia a palubního počítače na volantu. Jedním z největších záporů je nedostatek odkládacích prostor, řidič si nemůže odložit drobnosti tak, aby je měl po ruce. Dotykové páčky pod volantem určené k ovládání směrových světel a stěračů (podobné měla i poslední generace Vectry) nemusí vyhovovat každému, ovládají se poněkud neobvykle, vracejí se totiž vždy do neutrální polohy. Z pohonných jednotek jsou nejproblematičtější motory 1,7 CDTi (59 kW) a 1,3 CDTi (66 kW) – trpí nedostatkem výkonu, druhý má vyšší spotřebu oleje. Nafty ale oba moc nevyžadují. Připomeňme jen, že Astra váží přes 1200 kg, takže s těmito jednotkami opravdu není žádným sportovcem. Ani zážehové ovšem nejsou bez chyby - čtrnáctistovky sem tam trápí úniky oleje. Uživatelé moje.auto.cz si také stěžují vyšší aerodynamický hluk při dálničních rychlostech. Majitele verze GTC netěší ani nedostatečný výhled z vozu, je samozřejmě daní za sportovní a i v dnešních měřítkách poněkud výstřední design. Brzdy jsou velmi dobré, některým řidičům ovšem vadí brzký nástup ABS . Problém lze najít bohužel také v interiéru – ten nevydrží, trhá se čalounění sedadel, švy se občas rozpadávají již po 90.000 km. Výrobce zde zkrátka poněkud šetřil.