Autobazar Arho recenze vozidel Autobazar ARHO


Seat Ibiza III 2002-2009

Vloženo: 22.02.2012 Změna: 19.11.2012 15:24 Diskuze: 0

Seat Ibiza III (také známý pod kódem 6L) dostal do vínku sympatické baculaté tvary, ovšem s jednou výhradou, a tou je zbytečně vysoký ponton karoserie a spodní hrana bočních oken. Auto tak vypadá vyšší, než ve skutečnosti je (má jen 1441 mm). Na desiignu pracoval tým, který vedl Walter de Silva. Ten k Seatu přišel od Alfy Romeo, kde vytvořil například krásnou a stále vyráběnou Alfu 147, či neméně půvabnou řadu 156. Ibiza třetí generace se představila na autosalonu v italské Boloni v prosinci 2001 ve tří a pětidveřové verzi se shodným rozvorem náprav 2460 mm a délkou 3953 mm.

Prodávat se začala na jaře roku následujícího, k nám dorazila v květnu. Paleta motorů byla opravdu široká, začínala skromným tříválcem 1,2 litru s výkonem 47 kW, který znají důvěrně i majitelé fabií, jedná se o agregát také označovaný HTP. Stejně jako u malé škodovky jej po čase doplnila slabší varianta se 40 kW. Příznivci výkonnějších motorů mohli zvolit čtrnáctistovky s 55 a 74 kW. Větší agregáty přišly až později. Nabídka vznětových motorů začínala atmosférickým dieselem 1,9 SDI/47 kW, dále byly k dispozici oblíbené 1,9 TDI ve variantách 74 a 96 kW. Ta silnější byla spřažena se šestistupňovou převodovkou, ostatní motorizace si musely vystačit s pětistupňovým ústrojím, k dispozici byl i dnes poněkud archaický čtyřstupňový automat pro 1,4/55 kW.V lednu 2003 vyhlásil novou Ibizu britský časopis What Car? Autem roku bez ohledu na kategorie. Anketa má spíše lokální význam, což se ale nedá říci o trhu Spojeného království. Názor nechť si udělá laskavý čtenář a zájemce o vůz sám, jisté je, že mu takovýto výsledek rozhodně neublíží. Hatchbacky doplnil v roce 2003 sedan Cordoba, který se na rozdíl pd předchůdce nedočkal dalších karosářských variant (první Cordoba existovala i jako dvoudveřová SX a kombi Vario). V řadě Ibiza se objevila v Ženevě sportovní Cupra R se sníženým podvozkem a motory 1,8 Turbo a 1,9 TDI, oba měly výkon 110 kW. Na konci roku ji doplnila krotší varianta FR (Formula Racing) s agregátem 1,8 Turbo/110 kW, ten se záhy dočkal i vznětového bratříčka 1,9 TDI/96 kW, stejný motor klapal i ve Fabii RS. Šetřílci uvítali nový tříválcový turbodiesel 1,4 TDI/55 kW, pod kapoty se dostal též zážehový dvoulitr s 85 kW.

V roce 2004 se přestal nabízet nejslabší benzinový motor. Na jaře přišla na trh sportovně laděná varianta Cupra, nejprve s turbodieselem objemu 1,9 litru s výkonem 118 kW. Tu záhy doplnila i zážehová verze 1,8 20V Turbo se 132 kW. V roce 2005 se objevily přepracované tříválce 1,4 TDI, tentokrát se dvěma výkony, slabší měl 51, silnější 59 kW. To zároveň znamenalo konec pro atmosférický diesel. Facelift proběhl v lednu 2006, kdy se přestal nabízet zážehový dvoulitr, ibiz s ním tak stejně jako českých fabií jezdí hrstka. Úpravy se zvenčí dotkly předního a zadního nárazníku, nápis Ibiza na lichých dveřích se přesunul doprostřed a značka Seat zmizela úplně, zůstalo jen logo automobilky. V interiéru pak došlo k opravdu decentním změnám na volantu a výplních dveří. Motor 1,2/47 kW byl v červnu nahrazen překonstruovaným silnějším s 51 kW, paleta čtrnáctistovek se rozrostla o verzi s výkonem 63 kW, starší s 55 kW byla montována do verzí se samočinnou převodovkou. Prosinec přinesl šestnáctistovku se 77 kW, která vystřídala stokoňový motor 1,4 l. V roce 2007 se pak objevila poslední pohonná jednotka – nový základní tříválec 1,2 litru se 44 kW.Na jaře roku 2008 měla premiéru nová, v pořadí již čtvrtá generace s kódem 6J, neznamenalo to ale automatický konec pro třetí, která se stále vyrábí a je v nabídce i u nás. Zákazník může zvolit buď tříválcovou dvanáctistovku, čtyřválcovou čtrnáctistovku nebo motor 1,4 TDI. Produkce sedanu Cordoba také stále běží. Oba automobily jsou k dispozici v jen v akčních verzích Pepe. Podobných modelů s lepší výbavou bylo za celou dobu výroby několik, například Fresco nebo Advantage, oba s klimatizací.

Bezpečnost

Bariérový test nezávislé společnosti Euro NCAP absolvoval Seat Ibiza třetí generace v roce 2002. Proti pevné překážce se rozjel pětidveřový hatchback s motorem 1,2 litru a výbavou Stella, která zahrnovala bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači taahu, testovaný vůz byl též vybaven dvěma čelními airbagy pro řidiče a spolujezdce. Za čelní a boční náraz získala Ibiza čtyři hvězdičky a 26 bodů, což bylo v době testu velmi dobré hodnocení, dnes však již v této třídě najdeme hodně pětihvězdičkových vozů, jak podle staré, tak i nové metodiky. Středně těžká zranění hrozí při čelním střetu řidiči v oblastech hrudníku a stehen. Spolujezdec pak vyvázne z takovéto havárie maximálně se středně těžkým zraněním pravého stehna. Při boční kolizi je nejvíce ohrožena horní partie řidičova těla od pasu směrem k hlavě. Je-li ovšem vůz vybaven také bočními airbagy, žádná újma mu nehrozí! Za ochranu chodců si zkoušená ibiza odvezla průměrné dvě hvězdičky a 14 bodů.Technici TÜV poukazují na velké problémy s přední nápravou, světlomety jsou na tom se spolehlivostí průměrně. Stejně je hodnocena též účinnost brzd, a to u nejmladších vozů, starší ojetiny vykazují v tomto ohledu překvapivě lepší výsledky. Ani výfuková soustava se nemůže pyšnit kdovíjakou výdrží. Naopak kladně byla hodnocena spolehlivost zadní nápravy, dobře je na tom také řízení a převodné ústrojí jako celek.