Autobazar Arho recenze vozidel Autobazar ARHO


Toyota Yaris 1999-2005

Vloženo: 23.02.2012 Změna: 19.11.2012 15:27 Diskuze: 0

Nástupce poměrně populárního, ale designově poněkud nudného a u nás nikdy oficiálně nenabízeného Starletu se jako druhý vůz ze Země vycházejícího slunce po Nissanu Micra může pochlubit titulem evropského Automobilu roku, získal jej v roce 2000. Prvnní exempláře sice putovaly do Evropy z Japonska, od roku 2001 už se ovšem pro starý kontinent na Dálném východě nevyráběl, jeho rodištěm se stala továrna ve francouzském Valenciennes. Japonci a Američané si mohli koupit odvozené modely Platz, respektive Echo. Koncept Yarisu se objevil poprvé již v Ženevě v roce 1998 a pozdější produkční model se zvenčí příliš nelišil.

Ten byl představen na podzim v Paříži, uvedení na trh se však dočkal až na začátku roku 1999 jako tří a pětidveřový hatchback. Nejdříve byl pod kapotou pouze jeden zážehový motor, za který se Japonci ovšem vůbec nemuseli stydět: čtyřválec o objemu 1 litru s výkonem 50 kW měl totiž nejen šestnáct ventilů, ale dokonce i variabilní časování VVT-i. Malá toyota by dnes svou délkou patřila spíše na horní okraj třídy minivozů, neboť měří 3615 mm. Velkorysá je ale šířka vozu 1660 mm a výška 1500 mm, rozvor náprav 2370 mm prozrazuje minimální převisy karoserie. Zkraje roku 2000 se začal nabízet odvozený minivan s přídomkem Verso, který měl výstavní premiéru v Ženevě 1999, tehdy ještě coby koncept, byť již blízký sériové podobě. Ta se objevila na stánku Toyoty ve Frankfurtu. Verso dostalo jako nejsilnější pohonnou jednotku patnáctistovku s výkonem 78 kW, kromě něj jej poháněl i motor 1,3 litru se 63 kW, nejslabší litr se do něj nemontoval, protože by byl na tento vůz příliš slabý. Automobil byl o 25 cm delší než základní Yaris a o 10 cm vyšší. Pro japonský trh se vyráběl obdobný model Funcargo. Půvabný kabriolet ze Ženevy 2000 se do sériové výroby bohužel nedostal. Špičkový agregát s objemem 1,5 litru se na podzim objevil i v hatchbacku – dostaly jej ostré verze T-Sport (zkráceně TS). Ty měly na rozdíl od obyčejných variant analogové ukazatele. Tehdy si cestu pod kapotu našla i třináctistovka z Versa. Modely s tímto motorem měly rozsáhlejší výbavu, lakované nárazníky a existovala i edice Stinger v černé barvě s atraktivními spoilery. Rok 2002 přinesl konečně turbodiesel – nesl označení 1,4 D-4D, používal moderní vstřikování systému common-rail a disponoval výkonem 55 kW.

Z nabídky českého dovozce zmizelo Verso, o které domácí zákazníci nejevili příliš zájem , i když dnešní Škoda Roomster přišla v roce 2006 s podobnou koncepcí a celkem úspěšně se prodává. Yaris Verso se prodávalo jen dva roky a v bazarech jej často nenajdete. V roce 2003 přišel nezbytný facelift, modernizované provedení poznáme hlavně zepředu, světlomety dostaly čirou optiku a ve své spodní části slzičky. Zadní pak měly novou grafiku, taktéž nárazníky byly nové. Interiéru dominoval jiný volant a výdechy ventilace, ostatní retuše byly pouze decentní. Změnila se ovšem i technika, motory se musely přizpůsobit normě Euro 4. Výkon u základního litru tedy klesl na 48 kW, ten mohl být nově spřažen také s robotizovanou sekvenční převodovkou MMT. Zážehová patnáctistovka verze T-Sport dávala po úpravách 77 kW, třináctistovka byla pak úplně nová s výkonem 64 kW. Na konci roku se začala vyrábět limitovaná série T-Sport Turbo. Jak již název napovídá, motor o objemu 1,5 litru dostal přeplňování turbodmychadlem, což jeho výkon zvedlo na 110 kW. Běžné yarisy se prodávaly také jako akční modely Blue a Dream, které zákazníky hýčkaly výbavou v podobě lepšího audia , respektive klimatizace. Podzimní autosalon ve Frankfurtu 2005 znamenal výstavní premiéru nové generace Yarisu, která se začala vyrábět v prosinci a po nedávné modernizaci stále opouští francouzský závod Toyoty. To znamenalo konec pro předchůdce, který byl nejprodávanějším modelem japonské automobilky v Evropě. Jako ojetina je také velmi vyhledávaný.

Bezpečnost

Bariérový test nezávislé společnosti Euro NCAP absolvovala Toyota Yaris první generace v roce 2000. Proti pevné překážce se rozjel třídveřový hatchback s motorem 1,0 l a výbavou Terra, která z bezpečnostních prvků zahrnovala též dva čelní airbagy a bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu. Za ochranu posádky si malá toyota odnesla tehdy pěkný výsledek 29 bodů, což znamenalo čtyři hvězdičky z pěti možných. Za čelní střet jí náleželo celkem 13 bodů, posádka při něm vyvázne maximálně se středně těžkými zraněními stehen – řidič obou a spolujezdec levého. Test bočního střetu pak přinesl vynikajících 16 bodů, tam řidičovi žádné významné nebezpečí nehrozí! Za ochranu chodců získala Toyota Yaris dvě hvězdičky a 13 bodů, ale ještě dle metodiky, která platila před rokem 2002.