Autobazar Arho recenze vozidel Autobazar ARHO


Volvo C30

Vloženo: 23.02.2012 Změna: 19.11.2012 15:29 Diskuze: 0

Švédská automobilka Volvo vstupuje po několika letech do segmentu kompaktních hatchbacků. V 70. letech ji v této třídě zastupoval model 1800 ES, od roku 1986 do první poloviny devadesátých let pak Volvo 480 ES. Aktuálním modelem C30 nejde automobilkaa „po krku“ rozšířeným masovkám typu Renault Mégane, ale hodlá pořádně zatopit Alfě Romeo 147, Audi A3 a BMW řady 1. Design vozu působí svěžím a dynamickým dojmem. Příď vozu se nese v tradičním duchu značky: úzké přední světlomety, klasicky pojatá maska a šípovitá kapota.

Boční pohled odhalí rozměrné boční dveře a dlouhá zadní boční okna. Celá boční část vozu je prostá jakýchkoliv prolisů či ochranných lišt. Nejpůsobivější je na nové „cé – třicítce“ bezesporu provedení zádě. Ta je řešena velmi nekonvenčně a vymyká se zavedeným standardům. Zadní stěna je tvořena rozměrným sklem, které je celé výklopné a tvoří tak víko zadních pátých dveří. Zadní lampy jsou umístěny vertikálně. Druhou dominantu zádě tvoří masivní nárazník, který plynule přechází v mohutný plastový lem. Ten dominuje i přednímu nárazníku, prahům a okrajům blatníků. Kdo má rád zdrženlivý styl interiérů starších modelů švédského výrobce, nebude v novém Volvu C30 zklamán. Po otevření rozměrných a patřičně těžkých dveří na vás dýchne pověstná švédská kvalita a robustnost. Výplně dveří jsou jednoduché, přesto velmi kvalitně provedené. Přístrojová deska zaujme pro Volvo již typickou tenkou středovou konzolou. Ta obsahuje audiosystém a tradiční změť tlačítek, ovládajících vše od klimatizace po výhřev zadního okna. Tenká středová konzola je hlavně designérským výstřelkem, praktičtější využití nenabízí. Sedadla jsou, stejně jako ve všech modelech Volvo, pohodlná a prostorově bohatě dimenzovaná. Nabízejí dostatečně dlouhé sedáky i opěradla. Tradičně na výši jsou bezpečnostní opěrky hlavy. Interiér nabízí pro cestující vpředu místa dostatek. Jak jsou na tom cestující vzadu? Relativně dobře: C30 je výhradně čtyřmístné a dva cestující vzadu mají na výšku i na šířku místa dostatek. Pouze prostor pro kolena je skromnější. Od prémiového kompaktu, kterým Volvo C30 bezesporu je, nikdo neočekává objemný zavazadlový prostor.

Díky atraktivnímu tvarování zádě však C30 nabízí nejmenší objem zavazadelníku ze všech konkurentů. Pouhých 233 l. Např. Audi A3 disponuje 350 litry. Dalším mínusem je, že se standardně nedodává kryt zavazadelníku. Každý náhodný kolemjdoucí tak má možnost vidět, co právě převážíte. Pokud je „kufr“ prázdný, poskytuje hluboko protažená zadní prosklená stěna pátých dveří perfektní výhled vzad. Nabídka pohonných jednotek je dostatečně široká a vybrat by si měl opravdu každý. Základní kámen představuje zážehová jedna – šestka (74 kW). Kdo požaduje pod kapotou více koní, může zvolit čtyřválcové pohonné jednotky o objemu 1.8/2.0 l. Vrchol nabídky představuje dvojice pětiválcových motorů – 2.4/125 kW a 2.5T5/162 kW. Silnější pětiválec je přeplňovaný turbodmychadlem LPT a pohání i Ford Focus ST. Vyznavači vznětových motorů si mohou vybírat z turbodieselové jedna – šestky, dvoulitru a pětiválce 2.4 D5. Všechny nabízené jednotky spalující naftu pracují se systémem Common – rail. Švédské vozy jsou známé svoji bohatou bezpečnostní výbavou. Ne jinak je tomu u Volva C30. Standardní výbavou všech modelů je 6 airbagů (čelní, boční a hlavové), napínače pásů na všech sedadlech s omezovači síly a aktivní opěrky hlavy vpředu. Kdo chce do svého bezpečí investovat ještě více, může si dokoupit tzv. „detekci vozidel v mrtvém úhlu“ (BLIS), která varuje před vozy blížícími se zezadu prostřednictvím červeného světla. To je umístěno v pravém předním A sloupku a v případě potřeby se rozbliká. Kamera, která sleduje zezadu přijíždějící vozy, je umístěná v levém vnějším zpětném zrcátku. Volvo C30 je typickým představitelem prémiových, lifestylových kompaktů. Nabízí přitažlivý design s extravagantně tvarovanou zádí, útulný a kvalitně zpracovaný interiér. Ten nabídne dostatek prostoru pro čtyři cestující. Naopak objem zavazadlového kufru zklame, konkurence nabízí desítky litrů navíc. Jízdní vlastnosti jsou na úrovni a řadí C30 na vrchol své třídy. Má nejmenší Volvo nějaké zápory? Vedle již zmíněného malého „kufru“ je to pořizovací cena. Základní model s benzinovou jedna – šestkou stojí téměř půl milionu.

Motorizace

Nabídka pohonných jednotek je převzata z portfolia Ford Motor Company, kam automobilka Volvo patří. Uvedené čtyřválce pohánějí např. Ford Focus II, pětiválce pocházejí přímo od Volva. Protože automobilka Volvo myslí i na ekologii, vybavila model C30 vícepalivovým zážehovým čtyřválcem 1.8/92 kW, který je schopný spalovat buď klasický Natural, líh nebo kombinaci lihu a benzinu. Stejně jako pohonné jednotky, i podvozková skupina pochází ze skupiny Ford Motor Company. Volvo tuto platformu nazývá P1 a kromě C30 na ní jezdí Ford Focus II, Mazda 3 a Volva S40/V50 a C70. Pro každý model je platforma odlišně naladěná. Díky použití kvalitní podvozkové skupiny patří jízdní vlastnosti „cé – třicítky“ na vrchol své třídy. Vůz potěší jistým držením zvolené stopy a minimálními náklony karoserie v zatáčkách. Tuhá karoserie přispívá k pocitu bezpečí. Brzdy odvádějí dobrou práci, výkonový potenciál vozu dokáží bez problému zkrotit. Řízení je sice přesné, ale elektrohydraulický posilovač řízení neposkytuje řidiči potřebnou zpětnou vazbu. Volant má sympaticky tlustý věnec, ale mohl by mít menší průměr.