Autobazar Arho recenze vozidel Autobazar ARHO


Volvo S60 2000-2009

Vloženo: 23.02.2012 Změna: 19.11.2012 15:30 Diskuze: 0

V roce 2000 přišlo Volvo s novou řadou S60, která se měla utkat se zavedenými německými sedany. Každý začátek je těžký a platilo to i pro Volvo. Velké modely směřovala švédská automobilka spíše na postarší usedlou klientelu, malé sedany a kombi, kterré v té době měly ještě základ v japonském Mitsubishi Carisma, nebyly natolik „švédské“, aby mohly vůbec prémiový segment trhu oslovit. První „čtyřdveřové kupé“ na hlavní trzích nedopadlo zle, ale na opravdový průlom modelové řady se teprve čeká.

Jako ojetý automobil může být S60 zajímavou alternativou vozům BMW, Mercedes nebo Audi. Má to však svá specifika… Při přípravě nové modelové řady mělo Volvo na mušce výrobní a vývojové náklady. Dlouhodobě ztrátová automobilka patřící do luxusně zaměřené větve Ford Motor Copany dělala vše pro to, aby zvýšila objem prodané produkce a tak nové modely S60, V70, S80 a XC90 byly technicky blízcí příbuzní, sdílející platformu P2. Modelový program Volva vypadá na první pohled rozmanitě a hierarchicky uspořádaně, ale prostým srovnáním vnějších rozměrů zjistíme, že mezi nejmenší S40 a největší S80 je délkový rozdíl méně než 40 cm. Volvo S60 se proti tehdejšímu menšímu S40 (společný základ s Mitsubishi) a budoucímu S40 (společný základ s Fordem Focus) mělo lišit vyhraněným designem karoserie, který nehleděl na užitek ale zdůrazňoval zejména na efektní tvary. Až po B-sloupek byla karoserie stejná jako u kombi V70, ale od tohoto bodu se střecha začíná originálně svažovat, takže 4,576 m dlouhý sedan působí zvenku velmi sportovně. To nebylo do té doby u Volva vůbec obvyklé. Hrany, kubické objemy a rovné plochy byly nahrazeny zaoblenými hranami, jakoby vzduchem uhlazenými přechody a výraznými prolisy. Zepředu si S60 možná spletete s větším S80, vzadu jsou rozměrná světla, která opticky celé auto zmenšují.

Specifikace

Už jsme to trochu naznačili. Ve Volvu S60 nejde v prvé řadě o užitné vlastnosti, ale o vytříbený švédský design. Na obestavěné ploše půdorysu S60 nabízí většina konkurentů více místa. Kritické je to především na zadních sedadlech v oblasti hlav cestuujících, které se často střetávají se svažující se střechou a zadním oknem. Uvnitř Volva sice naměříme podobné rozměry jako v BMW řady 3 nebo Audi A4, ale subjektivní pocit z pobytu na palubě seveřana je stísněnější. Máte-li navíc problémy s pohyblivostí, možná byste si důkladně měli vyzkoušet nastupování a vystupování. Podle některých uživatelů není zejména dozadu snadné nastupovat.V nabídce je jako vždy několik různých barev čalounění z pravé nebo umělé kůže. Vpředu se cestující tolik uskromňovat nemusí, ale bohužel i dražší modely trpí přílišným rozšířením plastů na obložení přístrojové desky. Kvalita materiálů je prvotřídní, podobně jako zpracování, ale konkurenti v této ceně mnohdy nabízejí jiné materiálové alternativy. Zavazadlový prostor má základní objem 424 l, lze jej zvětšit sklopením zadních sedadel až na 1034 l. Limitem jeho využitelnosti je pochopitelně malý vstupní otvor víka i bočních dveří. Volvo S60 se v průběhu svého života dočkalo několika inovací. K těm nejvýznamnějším patřil facelift v letech 2004 a 2006. Pro tuto modelovou řadu jsou charakteristické pětiválcové motory. Ačkoli trend rozšiřování vznětových motorů v této třídě je dlouhá léta jednoznačný, Volvo jakoby na něj nechtělo reagovat a dlouhou dobu se drželo jediného pětiválce 2401 cm3 s dvěma výkonovými verzemi 2.4D (93 kW, 300 Nm a 120 kW, 340 Nm). Teprve později v roce 2005 přišla výkonnější verze D5 se 136 kW a 400 Nm. Jádro motorové nabídky vždy tvořily zážehové pětiválce, ve většině případů s přeplňováním turbodmychadlem.

Základem je motorový blok, z něhož vznikají pětiválce o objemu 2435 cm3. Atmosférické verze 2.4 (103 kW, 220 Nm), 2.4i (125 kW, 225 Nm) doplňuje nejmenší atmosférický motor 2.0 (103 kW, 220 Nm) pro trhy citlivé na velikost zdvihového objemu. Z těchto motorů jsou dále odvozovány přeplňované alternativy: 2.0T (132 kW, 240 Nm), 2.4T (146 kW, 285 Nm) později nahrazený verzí 2.5T (154 kW, 320 Nm). Výše jsou pak sportovní verze T5 (191 kW, 350 Nm) a vrcholná R (220 kW, 400 Nm). Na vybraných trzích byla v nabídce verze Bi-fuel (103 kW, 192 Nm) spalující plyn nebo benzin. Šest válců se pod kapotu S60 nikdy nedostalo… Standardem je pětistupňová ručně řazená převodovka, alternativou pro většinu modelů pak zůstává pětistupňová automatická převodovka. Nejsilnější turbodiesel má standardně 6 rychlostí, všechny turbodiesely bylo možné kombinovat se šestistupňovou automatickou převodovkou. 6 ručně řazených stupňů v kombinaci se zážehovým motorem dostanete jen v nejsilnějším S60 R. Volvo S60 možná i se svými šesti křížky stále vypadá svěže, ale přímé srovnání s agilními jízdními vlastnostmi těch nejlepších sedanů z Německa obvykle nedopadá pro Volvo dobře. Může za to především řízení, které nedává dost přímou zpětnou vazbu od reakcí kol, což v kombinaci s vysokým výkonem a momentem přenášeným přední nápravou často způsobuje potíže s trakcí a přenosem hnacích i řídících sil. Výrobce si toho byl vědom a tak nabízel silné motorizace s mezinápravovou spojkou Haldex. Přesto nelze čekat v extrémních situacích neutrální chování, připraveni byste měli být na korigování nedotáčivosti typického pro uspořádání „vše vpředu“. Odpružení je specifickým kompromisem Volva mezi pohodlím a sportovní charakteristikou. Velmi silné verze jsou totiž při běžné jízdě dost nepohodlné, běžné zase jsou až příliš komfortní, ale přesto neschopné utlumit náraz kola, které se neplánovaně vydalo do díry. K Volvu patří dobrá zvuková izolace interiéru, což v případě vznětových motorizací platí také o utlumení vibracích.