Autobazar Arho recenze vozidel Autobazar ARHO


Hyundai Santa Fe (2000 – 2006)

Vloženo: 17.02.2012 Změna: 19.11.2012 15:09 Diskuze: 0

Automobilka Hyundai uvedla model Santa Fe v roce 2000. Do prodeje se vůz dostal nejprve s trojicí zážehových motorů, nejslabší z nich byl dvoulitr o výkonu 99 kW, který se však do ČR nedovážel. O rok později se motoristé dočkali rozšíření nabídky o turbodiesel CRDi se vstřikováním common rail. Jeho první verze pracuje s výkonem 83 kW, ale od roku 2002 výrobce nabízel i provedení CRDi-VGT s proměnnou geometrií lopatek turba a výkonem 92 kW. Rok 2005 přinesl drobnou úpravu vzhledu. Následující rok byl automobil nahrazen druhou generací.

Bariérovým testem Euro NCAP prošla první řada v roce 2002. Za ochranu posádky při nárazu vůz vybojoval čtyři hvězdičky z pěti možných a ohleduplnost při střetu s chodcem byla hodnocena jednou hvězdou z maximálních čtyř. Santa Fe si oblíbilo mnoho řidičů i z toho důvodu, že se jeho ovládání hodně blíží klasickému osobnímu vozu. Jinak řečeno, rozměry SUV motorista necítí tolik jako u jiných automobilů této třídy. Proto se mu s autem dobře zachází i v městských ulicích. Komfortně naladěný podvozek můžeme pochválit, Santa Fe si nevede špatně na silnici, ale ani mimo zpevněné cesty. Má však dvě slabiny v podobě poddimenzované spojky a brzd , které vadnou vlivem přehřátí. Motor automobilu za běžných podmínek roztáčí kola přední nápravy, zadní se připojují až při jejich prokluzu. Točivý moment se přitom rozděluje v poměru až 60:40 mezi přední a zadní nápravu. Systém pohonu všech kol pracuje spolehlivě. Santa Fe se však vyrábělo i s pohonem jedné nápravy. V České republice se ale tato verze nenabízela. Přesto existuje možnost, že se na trhu s ojetými vozy s tímto provedením setkáte.

Pokud jde o nabídku pohonných jednotek, určitě doporučujeme turbodiesely s rozumnou spotřebou. I slabší z nich po výkonové stránce dostačuje, minus však představuje pětistupňová převodovka. Při jízdě po dálnici si vůz o šestý rychlostní stupeň doslova říká. Pozor si dejte zejména na stav vstřikovačů, které jsou hodně drahé (jeden vstřik stojí přibližně 13 500 Kč). Benzinové agregáty nepotěší vysokou spotřebou paliva. Výtku máme k lacině působícím plastům v interiéru. Prostoru pro posádku ale naleznete dostatek. Ani pro zavazadla není málo místa . Základní objem zavazadelníku 469 litrů lze sklopením zadních sedadel (vznikne rovná ložná plocha) rozšířit až na 2100 litrů. Pod podlahou prostoru pro náklad najdete menší odkládací místa a ve výplni pátých dveří schránku na povinnou výbavu. Dveře zavazadelníku jsou výklopné. Pokud ale chcete naložit jen menší předmět, je možné otevřít pouze jejich okno . To se může hodit zejména ve stísněných prostorech.

Časté závady

Pozor si dejte na již zmiňovanou spojku, nezřídka je nadměrně opotřebená. Mnoho vozů má vůle na přední nápravě, objevují se poruchy elektrického ovládání zpětných zrcátek i problémy s dálkovým ovládáním centrálního zamykání. Nákladnou opravou je výměna vstřikovačů u vznětových motorů, proto na riziko jejich závady ještě jednou upozorňujeme.