Audi S4 2004
Vloženo: 14.02.2012
Změna: 19.11.2012 14:46
Diskuze: 0
S4 přichází na trhy ve stejný okamžik jako modely A4 a stejně jako v předchozích letech i ono se na první pohled odlišuje jen v detailech. Největší změnou proti standardnímu modelu je tvar masky chladiče. Sice je třeba si dát práci, aby jste byli schhopni drobné detaily odhalit, ale jsou tam. Lichoběžníková maska je více protažena ke spodnímu okraji spoileru, pod tabulkou pro SPZ je poněkud delší část, naopak je snížen přídavný otvor pod maskou. Dále žebrování masky má méně, ale výraznějších, vodorovných i svislých žeber. Vedle znaku je navíc umístěné drobné logo S4.
Podobné vozy v nabídce autobazaru ARHO
Další změnou, která je snáze viditelná, je černé lakování výztužného žebra a rámečku kolem mlhových světel a vstupu chladícího vzduchu k předním brzdám ve spodní části spoileru. Při pohledu zepředu novou S4 ještě odlišuje horní část krytu vnějších elektricky ovládaných a vyhřívaných zpětných zrcátek s povrchem imitujícím leštěný hliník. Na našich fotografiích si této odlišnosti všimnete jen stěží, protože splývá se stříbrnou metalízou celého vozu. Za tmy se S4 odlišuje od svých soukmenovců oslnivým svitem standardně dodávaných světlometů xenon plus. Ty mohou být na přání vybaveny systémem natáčení podle směru jízdy. Výraznější jsou odlišnosti na boku vozu. Zajímavě řešené aerodynamické lišty na spodních hranách obou bočních dveří jsou výrazně zvětšeny, aby lépe plnily svou aerodynamickou funkci. Hlavním prvkem, nejen vzhledovým, ale především funkčním, jsou velká 18“ kola Avus určená pouze pro model S4. Také při pohledu zezadu je odlišnosti vidět jednoznačně. Mimo loga S4 na levé straně pod světlem, jsou to především dvě dvojice oválných koncovek výfuku, které tento model jednoznačně identifikují. Již jen drobností, která není téměř vidět, ale funkčně je důležitá je modifikovaný tvar odtokové hrany víka zavazadlového prostoru u sedanu, která vytváří malý spoiler. Kombi Avant má na zádi decentně tvarovaný střešní spoiler a standardně montované podélníky střešního nosiče.
Největší změna se skrývá za mohutnou maskou. Tam se ukrývá mohutné osmiválcové srdce do V s úhlem rozevření řad válců ideálních 90°. Objem má 4,2 litru, o plnění a výplach válců se stará pětice ventilů ovládaných dvojicí vačkových hřídelí. Tento motor disponuje nejen velkou silou, ale jedná se také o jeden z nejkratších osmiválců sériové produkce. Naladěn je na výkon 253 kW (344 k) při vysokých 7000 ot/min a točivý moment 410 Nm při 3500 ot/min, ovšem již v 1100 ot/min je k dispozici 300 Nm a mezi 3000 a 4500 ot/min neklesá pod 400 Nm. Vše je navíc podpořeno neopakovatelným zvukem osmiválcového motoru, který se se zvyšujícími se otáčkami připomíná sportovním vrčením. Tyto výkony však motoru nebrání plnit emisní normu EU4. Z klikového hřídele podélně uloženého motoru se výkon přenáší buď přes ručně řazenou šestistupňovou převodovku, nebo přes šestistupňový automat tiptronic a systém quattro trvale na všechna kola. Ta jsou zavěšena na stejných nápravách jako u A4, tedy vpředu je čtyřprvkový závěs a vzadu je lichoběžníková náprava se samořídícím účinkem. Ramena jsou vyrobena z hliníkové slitiny, aby se omezily neodpružené hmoty. O odpružení se standardně stará sportovnější podvozek, který snižuje proti A4 světlou výšku o 20 mm a je u ní nabízen za příplatek. Řízení dostalo strmější převod a posilovač servotronic pracující v závislosti na rychlosti vozu. Výrazně byl posílen brzdový systém, kde byly na přední nápravu osazeny duté kotouče o průměru 340 mm a na zadní jsou stejné konstrukce s průměrem 300 mm. Jejich ovládání usnadňuje dvoustupňový posilovač, který v případě nouzového brždění výrazně zvyšuje svůj účinek. Velké kotouče lze obdivovat za již zmíněnými hliníkovými koly o rozměrech 8J x 18, na kterých jsou osazeny pneumatiky 235/40 R 18.Jinak ve výbavě podvozku nechybí všechny elektronické systémy jako u A4 zastřešované ESP.
Asi největší změnu zaznamená každý při vstupu do interiéru vozu. Tam si našly své místo sportovní sedadla od špičky v tomto oboru – firmy Recaro. Práce tohoto dodavatele se ale tentokrát nespokojila jen s předními sedadly, ale i cestující na obou krajních zadních sedadlech se mohou těšit na posezení v sedadlech této kvality. Řidič má navíc před sebou sportovní, kůží čalouněný, tříramenný volant s logem S4 ve spodní části středního ramene a je-li použita převodovka tiptronic, tak má k dispozici i páčky pod volantem na řazení v manuálním režimu. Označení modelu se opakuje také na otáčkoměru a všechny přístroje mají šedé číslice i ručičky. Obklady interiéru jsou standardně karbonové nebo na přání bez příplatku leskle černé, hliníkově stříbrné či s povrchem zrnité břízy. Logo S4 čeká na majitele také na prahové liště. Na přání jsou k dispozici výkonné audioaparatury Bose, navigační systém s mechanikou DVD, 6,5 palcovým barevným displejem umožňuje cestování po západní Evropě prakticky bez nebezpečí bloudění. Perličkou je možnost opatřit vůz střešním solárním panelem, který zásobuje ventilační soustavu elektrickou energií pokud je vypnutý motor a šetří tak akumulátor. Ještě jsme nezmínili dynamické parametry této novinky. Na dosažení rychlosti 100 km/h jí z klidu stačí při použití ručně řazené převodovky jen 5,6 sekundy. Také na 200 km/h dokáže zrychlit velmi svižně, když tuto hranici pokoří za 20,6 sekundy. Nejvyšší rychlost je u této značky tradičně elektronicky omezená na 250 km/h a tak si budou muset zájemci o rychlejší cestování počkat, až se S4 dostane do rukou některého úpravce a pak zřejmě 300 km/h nebude velkým problémem.