Autobazar Arho recenze vozidel Autobazar ARHO


Škoda Superb 2001-2008

Vloženo: 12.02.2012 Změna: 19.11.2012 14:39 Diskuze: 0

Superb znamenal pro Škodu vstup do střední třídy, i když někdy bývá řazen ještě o kategorii výše. Není žádným tajemstvím, že jako konstrukční základ posloužila předchozí generace Volkswagenu Passat. Zlí jazykové pak poukazovali na to, že varianta s pprodlouženým rozvorem, se kterou Superb sdílel platformu, byla původně určena pro Čínu. Zejména zadním pasažérům to ale vadilo pramálo, nehledě k tomu, že výrobci toto řešení přineslo výraznou úsporu nákladů. Již v Ženevě 2001 navnadila Škoda netrpělivé fanoušky konceptem Montreux.

Tedy, konceptem... Vlajková loď domácí automobilky se poprvé představila na autosalonu ve Frankfurtu 2001 a rázem bylo všem jasné, že ženevská verze byla prakticky sériová, nesla pouze jiný název. Jméno pro produkční model nezvolili v Boleslavi náhodou, stejné nesla už největší předválečná (a také těsně poválečná) škodovka. Superb se začal vyrábět prakticky okamžitě po představení v nové hale továrny v Kvasinách. Prodej byl zahájen ještě před koncem roku 2001, v polovině prosince. Na počátku byl v nabídce poněkud obstarožní zážehový dvoulitr s 85 kW, který měl původ v hlubokých osmdesátých letech. Objemově slabší, ale výkonnější byla přeplňovaná osmnáctistovka se 110 kW. Paletu zážehových motorů doplňoval vidlicový šestiválec objemu 2,8 litru se 142 kW. turbodiesely zastupoval oblíbený 1,9 TDI s výkonem 96 kW, špičkou byl pak dvouapůllitr V6 se 114 kW, který byl sice spřažen se šestistupňovou převodovkou, ale letité konstrukce.

Starší techniku maskoval Superb několika příjemnými prvky výbavy navíc, například schránkou Wet Case v levých zadních dveřích, která obsahovala v začátcích velmi propagovaný deštník, k odvodu vody sloužil otvor přímo ve schránce. Další praktickou drobností byl výklopný střed opěradla spolujezdce, kterým si mohl privilegovaný cestujících vpravo vzadu protáhnout natažené nohy. Díky dostupnosti tohoto prvku pouze pro nejvyšší stupeň výbavy se s ním dnes jen těžko setkáte. Velká škodovka se za svého života dočkala řady drobnějších úprav a také rozšiřování základní i příplatkové výbavy. První modernizace proběhla hned v roce 2002, kdy byla vylepšena dosud velmi choulostivá přední náprava. Příčná ramena byla totiž původně z měkkého hliníku, který ovšem záhy nahradila ocel. V květnu se pod kapotami objevilo i slabší tédéíčko objemu 1,9 litru s výkonem 74 kW. O rok později v červenci prošel ozdravnou kúrou šestiválec 2,5 TDI. Dostal 6 kW navíc (měl tedy 120 kW), zbavil se značného turboefektu a jím vybavené vozy měly novou šestistupňovou převodovku. Změnou prošly ale i ty, které měly v útrobách o kolečko méně, tedy pětistupňová ústrojí. V létě 2004 se radikálně zlepšila variabilita.

Dnes jsme i u sedanů zvyklí na to, že zadní sedadla jdou sklopit do vodorovné polohy, touto vymožeností ovšem Superb první takřka tři roky výroby nedisponoval. Po úpravách šel zavazadelník o objemu 480 l (modifikací se mírně zvětšil, původně měl dle údajů automobilky 462 l) zvětšit až na 945 l, zadní opěradla byla také nově dělená v poměru 1 : 3 a 2 : 3. Rok 2005 znamenal nejdříve na jaře decentní stylistické úpravy interiéru (nový volant) a doplnění výbavy. Nově byl také k dispozici sportovní paket se sníženým a modifikovaným podvozkem, změnou prošly i přední brzdy, které byly účinnější. Na podzim byla obměněna nabídka motorů . Objevily se nové turbodiesely 1,9 TDI se 77 kW a 2,0 TDI se 103 kW. Dvoulitr měl již filtr pevných částic (DPF) a šestistupňovou převodovku. Z ceníku tak zmizely devatenáctistovky se 74 a 96 kW, které nesplňovaly emisní normu Euro 4.

Poslední změny absolvovala největší škodovka v srpnu 2006, kdy byl opět lehce upraven vzhled, změnila se zejména grafika zadních světel (dostaly profil ve tvaru písmene C) a lehce i maska chladiče, boční blikače se pak objevily ve zpětných zrcátkách. Opět byla také rozšířena výbava, stupně Classic, Comfort a Elegance doplnil nejluxusnější s názvem Laurin & Klement. Výkon základního motoru 1,9 TDI byl na samém konci roku zvýšen na 85 kW. Ač se několikrát během výroby první generaceSuperbu spekulovalo o jejím zastavení a o ukončení vývoje nástupce, všechno dopadlo nakonec zcela jinak. Ženevský autosalon 2008 byl totiž svědkem premiéry druhé generace novodobého Superbu, což znamenalo v květnu konec výroby a prodeje pro jeho předchůdce.

Klady a zápory

Jízdní vlastnosti lze hodnotit kladně i přes rozměry vozu, podvozek na nerovnostech neodskakuje a v zatáčkách si vede vcelku dobře, byť se samozřejmě naklání, ale stopu drží. Pasažéři si též užijí dostatek komfortu, díky měkčímu naladění nerovnosti čeeských silnic pocítí jen vzdáleně. Pro tento vůz je typická houpavá jízda, zkrátka a dobře, je to pohodlný kočár na dlouhé cesty. Brzdy jsou velmi účinné a neunaví se ani po opakovaném použití. Přesné je také řazení, pokud se v něm nevyskytují vůle. Řízení se dá nazvat vzhledem k ručení vozu poměrně komunikativním.

Interiér Superbu je velmi prostorný zejména v podélném směru, místem pro nohy vzadu vůz vzhledem k rozvoru 2803 mm doslova plýtval. Přední sedadla jsou rozměrná a pohodlná. Již na začátku životního cyklu disponovaly automobily bohatou základní výbavou, která zahrnovala například čtyři airbagy, ABS, dálkové centrální zamykání, elektrické ovládání oken a zrcátek, klimatizaci a CD přehrávač. Dnes možná standard i u mnohem menších vozů, ale před sedmi či osmi lety tomu bylo jinak. Náročnější zákazníci mohou zvolit výbavu Elegance, v těchto vozech nezřídka najdou i příplatkovou navigaci. Materiály v interiéru jsou velmi kvalitní a dlouho vydrží, potěší také dílenské zpracování celého vozu, všechny karosářské i interiérové díly přesně lícují a mají minimální spáry.

Zavazadelník není bezednou dírou jako u Octavie, ale potěší dobrým přístupem, na sedan obzvláště. Turbodiesely mají obecně velmi nízkou spotřebu, asi nejlepší z nich je šestiválec 2,5 TDI s výkonem 120 kW. Ten má bleskurychlou odezvu na sešlápnutí plynového pedálu, dostatečný výkon i kultivovaný projev. Doporučit lze však také motor 1,9 TDI/96 kW, který disponuje velkou pružností a navíc je mezi ojetinami zdaleka nejrozšířenější. Ze zážehových motorů je určitě nejlepší volbou přeplňovaná osmnáctistovka, zájem je také o vidlicový šestiválec, který nadchne výkonem, spotřebou však již méně.