Land Rover Freelander (1997 – 2007)
    
      Vloženo: 18.02.2012
      Změna: 19.11.2012 15:13
      Diskuze: 0
      
    
      
    
    
    
    Model Freelander představila automobilka Land Rover v roce 1997. Vůz se dostal na trh ve tří i pětidveřovém provedení. Třídveřové bylo vybavováno snímatelnou (pevnou nebo plátěnou – tzv. Hardback a Softback) částí střechy nad druhou řadou sedadel. V roce 2001 se do automobilu začal montovat nový turbodiesel od BMW se systémem common rail pod označením Td4. O dva roky později prošel vůz faceliftem. Od roku 2006 byla nabídka pohonných jednotek omezena pouze na turbodiesel BMW 2.0 Td4. Na podzim následujícího roku byla uvedena druhá generace Freelanderu.
    
    Podobné vozy v nabídce autobazaru ARHO
    
     
Bariérovou zkouškou Euro NCAP prošla první řada Freelanderu v roce 2002. Za ochranu posádky při  nárazu dostal vůz tři hvězdičky z pěti možných, což není moc lichotivý  výsledek. Prostor pro posádku je dobrý, což lze říci i o přístupu k  zadním sedadlům u třídveřové verze. Samotné sedačky (zejména sedáky) jsou však menší,  což omezuje pohodlí.  Členitá palubní deska nemusí padnout do oka každému. Je však velmi  praktická. Jednak nabízí řadu odkládacích míst včetně schránky před  řidičem a kromě toho má odkládací prostory vybaveny vyjímatelnými  podlážkami. Díky tomu jdou velice snadno vyčistit.  Kladně hodnotíme i chování vozidla za jízdy a to nejen na silnici . Na SUV si totiž malý land rover vede velmi zdatně i v terénu. Na  řadicí páce můžete najít tlačítko pro snadný sjezd kopců, což pomůže v  terénu méně zkušeným řidičům.  Zajímavostí je elektricky ovládané okno dveří zavazadelníku. V létě  dobře poslouží k účinnému větrání bez průvanu. Nad předními sedačkami najdete výklopné větrací  kapličky – samostatně pro řidiče a spolujezdce. Avšak může zde být i  elektrické střešní okno.
Dveře zavazadelníku o objemu 475 litrů se otevírají neprakticky k  chodníku. V jeho podlaze najdete uzavíratelnou schránku, která se díky  odolnému mechanizmu zamykání hodí nejen pro povinnou výbavu.  Automobil se  velmi příjemně ovládá, nabídne komfortní odpružení a lze jej sehnat i s  nezávislým topením, což oceníte v zimních měsících. Při jízdě na  dálnici v rychlosti okolo 130 km/h je už citelný nárůst aerodynamického  hluku . Ani v této situaci ale posádka nemusí zvyšovat hlas a bez problémů  může komunikovat.  Z pohonných jednotek doporučujeme především turbodiesel od  BMW, který se montoval od roku 2001. Dvoulitrový agregát se  vstřikováním common rail nese označení Td4 a disponuje výkonem 82 kW. To  pro Freelander stačí. Průměrná spotřeba udávaná výrobcem činí 7,6 l/100  km a není problém ji dosáhnout. Pokud ale budete agregát nutit k  atletickým výkonům za studena, riskujete prasknutí hlavy motoru.  Benzinové pohonné jednotky jsou přirozeně žravější. Ani starší turbodiesel o výkonu 72 kW není ideální volbou.
Časté závady
Pozor si dejte na poruchy převodovek. Při sebemenším podezření na problémy s řazením vůz obejděte velkým obloukem a hledejte jinde. Při poruše by byla oprava nákladná a starší převodovku budete hledat velmi těžko.  Objevují se také problémy s ABS,, vůle v čepech a uložení přední nápravy. Je-li automobil vybaven  elektrickým oknem, nezapomeňte prověřit jeho funkčnost. Často totiž  stávkuje.  Mnoho vozů má ložiska kol na konci životnosti a nadměrně opotřebované  brzdy. Vyskytují se také úniky motorového a převodového oleje či drobné  závady elektroniky . U turbodieselů se mohou objevit potíže s turbem, motory Td4 jsou  náchylnější na závady vstřikovacího čerpadla .