Autobazar Arho recenze vozidel Autobazar ARHO


Citroën Xsara 1997-2004

Vloženo: 15.02.2012 Změna: 19.11.2012 14:51 Diskuze: 0

S trochou nadsázky lze říci, že svět se od dob Fantomase zásadně změnil. Xantia, která byla v minulé dekádě nositelem technického know-how Citroënu, dnes patří k nejspolehlivějším francouzským ojetinám a je vůbec nejodolnějším Citroënem posledních let. V nižší střední třídě se již dlouho hydropneumatické pérování nenabízí z důvodu vysokých nákladů a za nepříliš úspěšným modelem ZX udělal Citroën tlustou čáru v roce 1997, když na podzim toho roku představil nástupce, model Xsara.

Avantgarda šedesátých let se postupem času z designu Citroënů vytrácela, ale i přesto má Xsara celkem netypickou karosérii. Základní pětidveřový model totiž není úplně typickým liftbackem, svou siluetou připomíná zmenšenou Xantii a co bude české rodiny zajímat snad nejvíce, v nenápadné zádi skrývá poměrně rozsáhlý zavazadlový prostor o objemu 408 l. Od roku 1998 je v nabídce také třídveřový model, na některých trzích prodávaný jako Coupé, ve stejný rok se do výroby dostalo také kombi prodávané pod obchodním názvem Break. V jeho zádi je zavazadelník (517/1512 l), který se směle může rovnat s populární Octavii Combi (548/1512 l).

Motorizace a interiér

Velmi žádané vznětové motory byly v prvních měsících výroby zastupovány komůrkovými agregáty 1.9 TD (66 kW), resp. atmosférickým motorem 1.9 D (51 kW), od roku 1998 byly postupně nahrazovány moderním motorem 2.0 HDI (66 kW), který již disponuje přímýým vstřikem paliva common-rail. Jeho předností je nízká spotřeba, při současném zachování relativně klidného chodu motoru. V roce 2001 pak přišla na trh ještě jeho silnější verze s 80 kW. V posledních letech se nabízela Xsara také s maloobjemovým motorem 1.4 HDI (50 kW). Podvozek Xsary je kombinací dnes již klasického nezávislého zavěšení McPherson na přední nápravě a méně konvenční zádní nápravy s pasivním přiřizováním kol definovaným elastokinematikou uložení kol. Výhody této konstrukce se projevují při plynulé jízdě zatáčkou vyšší rychlostí, ale běda, když se rozhodnete brzdit nebo dokonce náhle měníte směr. Na náhlé změny pružná uložení nezareagují dostatečně rychle a vy máte výsledný pocit, že vůz není příliš stabilní (mluvíme o extrémních jízdních situacích).

Xsara prošla v modelovém roce 2000 důkladným restylingem, kdy se od základu změnila čelní maska, která měla sjednotit styl s větším modelem C5. Doslova lze modernizaci vzhledu označit pojmem facelift, protože to co bylo na masce dříve uspořádáno horizontálně, se nově poskládalo do vertikál a dosud nevídaných bublinovitých tvarů. Citroën v duchu běžných zvyklostí zvětšil loga na přídi i zádi, změny interiéru se týkaly zejména výměny použitých materiálů. Na rozdíl od mnoha jiných výrobců měla Xsara již v roce 1998 celkem nápaditě provedenou přístrojovou desku, v opěrkách ve výplních dveří jsou uzavíratelné schránky. Nepraktické a málo intuitivní je umístění elektrického ovládání oken na středové konzole. Co se plastů týče, jde spíše o průměr, potahy sedadel a čalounění patří tradičně k tomu nejměkčímu co se do automobilů dnes dává.