Autobazar Arho recenze vozidel

Autobazar Arho recenze vozidel Logo Autobazar ARHO


Citroën ZX 1.6i (1991 - 1998)

Vloženo: 15.02.2012 Změna: 19.11.2012 14:52 Diskuze: 0

Kompaktní automobily typu ZX jsou od roku 1991 nosným pilířem výrobního programu značky Citroen. Tato řada, spadající svými vlastnostmi do segmentu vozů nižší střední třídy, byla během své výroby několikrát modernizována. Na konci své produkce obsahoovala třídveřovoý i pětidveřový hatchback se šikmou zádí, dále pak čtyřdveřové kombi (Break). Výrobní program obsahoval širokou škálu zážehových i vznětových motorů s výkony od 50 do 74 kW a několik různě bohatých úrovní výbavy.

V tomto testu vyzkoušíme pětidveřový hatchback se zážehovým motorem o obsahu 1.6 litru. Tento vůz bývá někdy přezdíván jako hranatá krabice kvůli svému poněkud zastaralému vzhledu. Přední část je charakterizována poměrně ostrými hranami předních světlometů a mezi nimi umístěnou mřížkou chladiče tvořenou horizontální příčkou se znakem automobilky Citroen – dvojitým šípem mířícím kolmo vzhůru. Vzhled přídě vozu dotváří jednoduchý přední nárazník. Při pohledu na boční profil vozu uvidíme klasický pětidvéřový hatchback se splývavou zádí. Jedinou zvláštností může být samostatně oddělené okno za C-sloupkem. Záď vozu už ničím vyjímečným nepřekvapí. Hladké kufrové dveře s mírným vybráním pro RZ a sdružené koncové svítilny už jen dotvářejí velmi konzervativní a na dnešní dobu už ničím nezajímavý design celého kompaktního hatchbacku.

Při nasednutí do vozu je to stejné. Interiér vyrobený z nepříliš dobře vypadajících a laciným dojmem působících plastů je v dnešní době opravdu překonán. Vnitřek vozu působí poměrně stroze a to i díky poměrně skoupé výbavě, zahrnující pouze centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna a posilovač řízení. Bezpečnost podporující airbagy a nebo ABS chybí. Za dvouramenným volantem se skrývá poměrně velká kaplička přístrojů s klasickým členěním (otáčkoměr a rychloměr uprostřed a palivoměr a teploměr chladící kapaliny po stranách). Po stranách kapličky přístrojů také najdeme některé ovládací prvky. Zbylé ovládače jsou na středové konzole. Sedadla jsou poměrně pohodlná, ale postrádají výraznější boční vedení, které při průjezdech zatáčkami docela chybí. Poslední zmínka o interiéru bude o zadní části a sice o kufru. Ten svým objemem 324 litrů je spíše podprůměrný, ale díky výklopným pátým dveřím ho lze beze zbytku využít a naložit i rozměrnější předměty.

Motorizace

Zážehový čtyřválcový motor o obsahu 1580 ccm3 s dvouventilou technikou disponuje maximálním výkonem 65 kW při 6000 ot/min a nejvyšším točivým momentem 130 Nm při 2600 ot/min. Pro poměrně lehký vůz je to výkon dostatečný, ale žádné závodnické ambice ood něj nečekejte. Nejlépe se cítí ve středním pásmu otáček a při rozumné jízdě si vezme 7,5 až 8,5 litru naturalu na 100 km. Motor je svojí koncepcí poměrně jednoduchý a neobsahuje ještě žádné složité elektronické prvky, takže i na údržbu je poměrně nenáročný a jednoduchý. Jízdní vlastnosti jsou typicky francouzké. Podvozek je nastaven na komfortní jízdu a v zatáčkách se poměrně dost naklání a je měkký. Vůz se však chová nezáludně a řidič rychle pozná kde jsou hranice bezpečnosti. Převodové ústrojí je dobře odstupňováno a řazení jde dobře. Jen je třeba dávat pozor na průsak olejových náplní, protože mezi převodovkou a motorem často odchází těsnění a olej uniká. Brzdová soustava, jak jsem již zmínil, postrádá ABS, ale i tak svoji funkci plní dobře a brzdy ani po delším brzdění nevadnou.